توسعه صنعت چاپ یک میلیون شغل ایجاد می‌کند

توسعه صنعت چاپ

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر ضرورت همکاری و همدلی مجلس و دولت برای رفع مشکلات صنعت چاپ گفت: توسعه و حمایت صنعت چاپ و بسته‌بندی می‌تواند تا یک میلیون شغل در کشور ایجاد کند.

معصومه آقاپور علیشاهی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی طی نطق علنی خود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات صنف و صنعت چاپ اظهار کرد: در شرایطی که تحریم‌های ظالمانه دشمنان علیه کشورمان ادامه دارد و نیاز کشورمان به صادرات غیرنفتی یک ضرورت محسوب می‌شود، صنعت چاپ و بسته‌بندی  نقش بی بدیل و تعیین کننده در ارزش آفرینی و توسعه صادرات کالاها ایفا می‌کند و باید از این صنعت مهم و اشتغال‌زا حمایت کنیم.

وی در نطق خود که با حضور استادان، فعالان، صنعتگران و دست‌اندرکاران صنف و اتحادیه صنعت چاپ به ابتکار و تلاش انجمن علمی فناوری چاپ ایران، اتحادیه چاپخانه داران، لیتوگرافان و شرکت تعاونی چاپخانه‌داران در خانه ملت همراه بود، بر حضور پررنگ دست اندرکاران صنعت چاپ و بسته‌بندی در پارک‌ها و مراکز رشد و شتاب دهنده های حامی فناوری‌های نوین تاکید کرد.

آقاپور علیشاهی خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش بنیان و فناور حاضر در این مجموعه‌ها می‌توانند خدمات بسیار ارزشمندی برای توسعه و رونق صنعت چاپ ارائه کنند و شتابدهنده‌ها نیز می‌توانند این صنعت را به سوی پیشرفت هدایت کنند.

عضو فراکسیون اشتغال مجلس در ادامه همچنین بر رایزنی با کمیسیون‌های مختلف مجلس، اتاق بازرگانی و همچنین دستگاه‌های متولی این صنعت برای برون رفت صنعت چاپ از مشکلات فعلی تاکید کرد و گفت هیچ توسعه‌ای بدون توجه به صنعت چاپ محقق نمی‌شود.

توسعه صنعت چاپ یک میلیون شغل ایجاد می‌کند

تحقق توسعه بدون توجه به صنعت چاپ ناموفق است

رئیس انجمن علمی فناوری چاپ نیز در حاشیه دیدار با برخی نمایندگان از جمله آقاپورعلیشاهی، غلامرضا تاجگردون، احد آزادیخواه و احمد امیرآبادی گفت: در حال حاضر انجمن علمی فناوری چاپ با مشارکت و حضور همه فعالان و اعضای اتحادیه این صنف تلاش می‌کند این صنعت راهبردی، مولد، ارزش‌آفرین و اشتغال‌زا را به جایگاه واقعی خود برساند، چرا که تحقق هر نوع توسعه‌ای بدون توجه به صنعت چاپ و بسته‌بندی ناموفق خواهد بود.

محمد بیطرفان با اشاره به اینکه جایگاه صنعت چاپ در قوانین و برنامه ریزی‌های بالادستی مورد بی مهری و بی توجهی قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: همه دست اندرکاران و فعالان صنعت چاپ خواستار توجه به صنعت چاپ در برنامه‌های توسعه و قوانین بالادستی بویژه قانون برنامه هفتم توسعه کشور هستند.

وی با اشاره به اینکه توجه به صنعت چاپ توجه به قدرت نرم و اهتمام به منافع ملی کشور است، یادآور شد: امروزه بخش کوچکی از صنعت چاپ بخش فرهنگی آن است و می‌طلبد که صنعت چاپ و بسته‌بندی با همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها مورد توجه مجلس و دولت قرار گرفته و برای رسیدن به جایگاه ممتاز خود حمایت شود.

صنعت چاپ نباید به حال خود رها شود

بهمن پورمند عضو هیئت مدیره صنف چاپخانه‌داران نیز در حاشیه این نشست اظهارکرد: صنعت چاپ، صنعت مهم و استراتژیک دنیاست و نباید به حال خویش رها شود.

وی با اشاره به مشکلات صنعت چاپ از جمله واردات مواد اولیه، نبود تکنولوژی به روز و گرانی مواد، بر رفع  این مشکلات با همراهی دولت و مجلس تاکید کرد.

صنعت چاپ نیازمند شناسایی به مسئولان دولتی و مجلس 

دکتر احمدرضا اعتماد مظاهری نایب رئیس اتحادیه چاپ نیز  در این نشست،  مهمترین مشکل صنعت چاپ را عدم شناسایی این صنعت دانست.

وی یادآور شد: شناسایی صنعت چاپ و معرفی این صنعت به مجلس و دولت یک ضرورت است تا در برنامه‌ریزی و تدوین قوانین بایستی جایگاه آن مشخص شود.

مدیر عامل شرکت تعاونی چاپخانه‌داران تهران همچنین با اشاره به اینکه صادرات غیرنفتی در بسیاری از زمینه‌ها از جمله شیرینی و شکلات مدیون صنعت چاپ است، گفت: شیرینی و شکلات به صادرات یک میلیارد دلاری دست یافته و این مهم با توجه به ارزش آفرینی چاپ و بسته بندی حاصل شده است.

وی افزود: این در حالی است که کسی از اهمیت چاپ و بسته بندی در این زمینه سخنی به میان نمی‌آورد که بسته‌بندی زیبا و شکیل صنعت شیرینی و شکلات را متحول کرده است.

مظاهری به موضوع آموزش و پژوهش در صنعت چاپ اشاره کرد و گفت: این صنعت نیازمند تربیت نیروی انسانی کارآمد و توانمند است در حالی که تنها مرکز علمی کاربردی این صنعت نیز نیمه تعطیل یا تعطیل است.

ضرورت توجه به دانش و آموزش های نو

حسین احمدی از تولیدکنندگان و فعالان صنعت چاپ نیز در حاشیه دیدار دست اندرکاران صنعت چاپ با نمایندگان مجلس اظهارکرد: این مهم با حمایت و مساعدت دولت در راه اندازی و تربیت نیروی متخصص محقق می‌شود.

وی افزود: البته این مسئله حتی از سوی متولیان اصلی که وزارت ارشاد و صنعت، معدن و تجارت هستند نیز مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

احمدی با اشاره به گرانی کاغذ، معطل ماندن فعالان در نوبت مجوزها و مواردی مثل ارزش افزوده و همچنین ظهور و بروز فناوری‌های نو در این صنعت گفت: انتقال تکنولوژی و ماشین آلات روز و آموزش فعالان این صنعت یکی از نیازهای اصلی صنعت چاپ است.

وی با بیان اینکه، فناوری‌های نوین دیگر به روش استاد – شاگردی منقل نمی‌شود، افزود: چرا که باید آن‌ها با دانش، نرم افزارها و آموزش های نوین آشنا شوند.

احمدی اظهارکرد: صنعت چاپ نیازمند فارغ التحصیلان دانشگاهی و توانمند در رشته‌های صنعت چاپ از دانشگاه‌های مادر و سراسری است چیزی که در حال حاضر وجود ندارد.

منبع نوشته:www.irna.ir/news/83517399/

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.