نشست انجمن علمی فناوری چاپ در پارک فناوری های نرم

نشست انجمن علمی فناوری چاپ در پارک فناوری های نرم

نشست انجمن علمی فناوری چاپ در پارک فناوری های نرم

در نشست صنعت چاپ، نوآوری و ارزش آفرینی برای تولید ملی و تامین مواد اولیه در شرایط تحریم موضوع تجاری سازی ایده‌ها و طرح‌ها در حوزه چاپ و بسته بندی مورد تاکید قرار گرفت.

این نشست شامگاه پنجشنبه با حضور مدیران و دست اندرکاران عرصه چاپ و بسته بندی و صنعت چاپ و مدیران پارک علوم و فناوری‌های نرم و شرکت های فناور در حوزه چاپ و بسته بندی به منظور هم افزایی برای تجاری سازی ایده ها و طرح‌ها در شرایط تحریم برگزار و بر صادرات محصولات و کالاهای تولیدی با تکیه بر بسته بندی و ارزش آفرینی، استاندارد سازی و همچنین صادرات محصولات صنایع دستی تاکید شد.
محمد بیطرفان رئیس انجمن علمی فناوری صنعت چاپ در این نشست با اشاره به جایگاه صنایع دستی و صنایع فرهنگی در ارزش آفرینی و صادرات کالا های غیر نفتی گفت: کشورمان مهد صنایع دستی و تولیدات فرهنگی است که به دلیل بی توجهی به موضوع مهم چاپ و بسته بندی به جایگاه واقعی خود نرسیده است.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از کشورها از صنایع خلاق، صنایع دستی و تولیدات فرهنگی خود در آمدهای سرشاری کسب می کنند، خاطر نشان کرد: به جرات می توان گفت گردش مالی چاپ، بسته بندی و صنایع خلاق و فرهنگی به ۲هزار میلیارد دلار می رسد.

بنیانگذار انجمن علمی فناوری چاپ ایران موضوع چاپ و بسته بندی را حلقه مفقوده نظام تولید، بازاریابی و صادرات عنوان کرد و یادآور شد: در سالی که به نام تولید ملی نام گذاری شده است، شاهد تحریم‌های بی سابقه و ظالمانه ای علیه کشورمان هستیم. در این شرایط توجه به موضوع بسته بندی مطابق نیاز و ذائقه مخاطبان در بازار های مختلف ملی و جهانی یک موضوع کلیدی است.

** پارک علوم و فناوری‌های نرم آماده پذیرش ایده‌های نوآورانه حوزه چاپ
محمد رضا آقاجانی مدیر نوآوری پارک علوم و فناوری نرم و صنایع فرهنگی نیز در این نشست، یکی از مشکلات مهم صنعت چاپ را عدم توجه به تولید محصولات مورد نیاز این صنعت در داخل کشور بیان کرد و گفت: پارک‌های علم و فناوری، مراکز نوآوری و بخش های مختلف علمی و پژوهشی باید بومی سازی و تولید محصولات مورد نیاز در این صنعت را به عنوان یک اولویت برای خود تعریف کنند.
آقاجانی افزود: پارک‌ها بایستی با حمایت از ایده پردازان و شرکت‌های فناور تلاش کنند واردات محصولات صنعت چاپ را که هم اکنون حدود ۹۰ درصد است به طور قابل قبولی کاهش دهند.
وی به ضرورت توجه به زمان،هزینه و کیفیت در انجام طرح ها اشاره کرد و گفت: ایجاد نهادهای مورد نیاز برای انجام فعالیت های علمی، پژوهشی و فرهنگی یک موضوع مهم و اساسی است.
او با اشاره به اینکه صنعت چاپ ذینفعان بسیاری در کشور دارد، افزود: توجه به اولویت‌های تولیدی از سوی صنعتگران و تولیدکنندگان و همچنین توجه به مصرف کنندگان محصولات مورد نیاز این صنعت، توجه به استانداردها و طراحی در صنعت چاپ و بسته بندی بسیار مهم است.
آقاجانی همچنین موضوع طراحی را یکی از موضوعات فراموش شده بخش های مختلف تولیدی و صنعتی در کشور بیان کرد و گفت: هر صنعتی با واحدهای تولیدی فعال خود در ابعاد مختلف نیازمند توجه به طراحی و ایجاد دفاتر طراحی در مراکز تحقیق و توسعه خود و خطوط مختلف تولیدی است‌.
وی تجاری سازی را یکی از مشکلات مهم در کشور بیان کرد و افزود: مراکز کارآفرین و ارزش آفرین یکی از اولویت‌های آتی جوامع پیشرفته در توجه به تجاری سازی کالاها و تولیدات است.
آقاجانی با اشاره به اهمیت انجمن‌های علمی و فناوری در کشور، گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر راه اندازی پارک‌ها و مراکز رشد در جوار دانشگاه‌ها با هدف ارزش آفرینی برای تولید توسعه یافته است که راه اندازی پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در جوار دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهی یکی از آنهاست و انجمن علمی فناوری چاپ ایران و سایر تشکل‌های مرتبط می توانند با ارتباط موثر با این مجموعه‌های علمی و کارآفرینی در زمینه تجاری سازی ایده‌ها و طرح‌های حوزه چاپ و بسته بندی به ارزش آفرینی در این صنعت راهبردی کمک کنند.
مدیر نوآوری پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی اظهار کرد: این پارک با تلاش جهاد دانشگاهی و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در اردیبهشت سال ۹۷ راه اندازی شد و به نقطه اتکا بخش دانشگاه و صنعت در زمینه تولیدات فرهنگی، صنایع دستی، تجاری سازی صنایع خلاق و فرهنگی و نگاه مولد به بخش فرهنگ تبدیل شد.
وی افزود: این پارک و همچنین دانشگاه علم و فرهنگ با توجه به رشته‌های صنعت چاپ که در این دانشگاه فعال است می توانند بیش از هر مجموعه دیگری در خدمت ارتباط دانشگاه و صنعت در بخش صنعت چاپ باشند.
آقاجانی با اشاره به اینکه دانشگاه علم و فرهنگ یک دانشگاه کار آفرین است، گفت: ایجاد پارک علوم و فناوری‌های نرم در جوار این دانشگاه زمینه ساز استقرار شرکت‌های دانش بنیان، استارت آپ‌ها و کسب و کارهای فناور در حوزه صنایع مختلف فرهنگی به ویژه صنعت چاپ و بسته بندی است.

این نشست به میزبانی پارک علوم و فناوری‌های نرم جهاد دانشگاهی و صنایع فرهنگی برگزار شد.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.