پنجمین هفته نکوداشت علوم و فناوری چاپ

پنجمین هفته نکوداشت علوم و فناوری چاپ

پنجمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ با شعار «صنعت چاپ؛ نوآوری و ارزش‌آفرینی برای تلولید» ۱۱ شهریور هم‌زمان با روز ملی صنعت چاپ برگزار می‌شود.

در نشست پنجمین هفته نکوداشت علوم و فناوری چاپ عنوان شد؛
هم افزابی دانشگاه ها، مجلس و دستگاه های متولی برای توسعه رشته های صنعت چاپ در کشور
نشست ضرورت هم افزایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صمت و عتف برای توسعه صنعت چاپ در دانشگاه خوارزمی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی انجمن علمی فناوری چاپ دکتر محمد بیطرفان در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه صنعت چاپ یک صنعت مادر، راهبردی ، هایتک و در عین حال فرهنگی است گفت: ما به عنوان انجمن‌علمی فناوری چاپ ایران به همراه سایر دست اندرکاران صنعت چاپ به دنبال احقاق حق و ارتقا جایگاه این صنعت هستیم.چرا که معتقدیم کشورمان باید سهم خود را از بازار یک هزار میلیارد دلاری این صنعت بدست آورد.
رییس انجمن علمی و فناوری چاپ ایران در نشست ضرورت هم افزایی وزارت خانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی ، صنعت معدن و تجارت و علوم تحقیقات و فناوری بر همکاری و مشارکت این دستگاه ها با صنعتگران حوزه چاپ و تشکل های مرتبط اشاره و خاطر نشان کرد: توجه به راه اندازی رشته های علوم و فناوری چاپ در مقاطع مختلف از سوی وزارت عتف یک ضرورت است و همچنین انتظار داریم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نیاز های این صنعت بیش از گذشته توجه نموده و از انجام پژوهش های مهم و ملی در حوزه صنعت چاپ حمایت نماید و همچنین توجه وزارت صمت به بومی سازی فناوری در حوزه صنعت چاپ در راستای تامین بخشی از نیاز ها و محصولات مورد نیاز صنعت چاپ در کشور یک اولویت می دانیم.
دکتر حبیبی عضو هیئت علمی و مشاور رییس دانشگاه خوارزمی نیز با اشاره به سابقه یکصد ساله دانشگاه خوارزمی در کشور گفت : از این دانشگاه به عنوان اولین موسیه آموزش عالی کشور یاد کرد و گفت : دانشگاه خوارزمی در حال حاضر ۱۳۰۰۰ دانشجو و ۵۰۰ عضو هیئت علمی دارد.
دکتر حبیبی با اشاره به جایگاه صنعت چاپ و نقش آن در تحولات فرهنگی جوامع مختلف بشری اظهار داشت هم افزایی و مشارکت همه دستگاه ها به ویژه متولیان علمی صنعتی و فرهنگی این صنعت شامل وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی،صمت و عتف را برای توسعه این صنعت یک ضرورت میباشد.
مهندس سید بدرالدین احمدی عضو ههیئت مدیره انجمن علمی فناوری چاپ ایران در این نشست با اشاره به اینکه تعامل سازنده ای برای توسعه هم افزایی بین دستگاه ها برقرار نیست گفت: در حوزه صنعت چاپ خروجی یک دستگاه به عنوان ورودی دستگاه دیگر مورد استفاده قرار بگیرد در حالیکه این صنعت حتی در میان دستگاه های متولی آن هم تعامل هم افزایی و همکاری لازم را نداشته است. بنابراین برای رسیدن به حایگاه واقعی این صنعت باید این چالش ها به فرصت تبدیل شود.
دکتر جمشید شنبه زاده معاون پژوهشی دانشگاه خوارزمی با اشاره به بین رشته ای بودن صنعت چاپ گفت : این صنعت با حوزه ها و رشته های مختلفی مرتبط است و می تواند بسیاری از رشته های دانشگاهی، حوزه های صنعتی و همچنین تولید و صادرات را تحت تاثیر قرار دهد
.وی به ضرورت مدیریت صنعت چاپ در کشور اشاره کرد و گفت : توجه به مسائل زیست محیطی، نگاه علمی به مقوله چاپ و نزدیک کردن دو مقوله مهم تولید و مصرف محصولات چاپی از مسائل مهمی است که باید دستگاه های ذی ربط با همکاری نهاد های علمی به آن توجه کنند. وی با اشاره به اینکه ضایعات مربوط به صنعت چاپ باید مدیریت شود گفت: آنچه که دانشگاه خوارزمی در طول دهه ها فعالیت خود با آن مواجه بوده نشر چاپی است که هیچگاه میزان تولیدات در این حوزه با مصرف آن هماهنگی نداشته و به نوعی تولیدات چاپی حوزه نشر بیش از مصرف آن بوده است .
دکتر شنبه زاده ارتقا جایگاه رشته های دانشگاهی صنعت چاپ را یک اولویت عنوان کرد و گفت : تدوین و مصوب شدن رشته های دانشگاهی صنعت چاپ در دانشگاه های مادر می تواند پاسخگوی بسیاری از نیاز ها در تامین نیروی انسانی تحصیل کرده و دانش بنیان باشد.
معاون پژوهشی دانشگاه خوارزمی بر تربیت نیرو های کارآمد و ارزش آفرین توسط دانشگاه ها اشاره کرد و گفت : در حال حاضر نزدیک ۵ میلیون دانشجو در دانشگاه های کشور در حال تحصیل هستند و این درحالیست که با پدیده مخرب بیکاری دانش آموختگان مواجه هستیم . بنابرین توسعه رشته های دانشگاهی بر اساس نیاز جامعه و صنعت یک ضرورت است.
مهندس علی اکبر طاهریان مدرس دانشگاه نیز در این نشست گفت : یکی از مشکلات این صنعت قرار نگرفتن تجربه و دانش در کنار هم است.وی خاطر نشان کرد : مشکل ما این است که پیشکسوتان و فعالان صنعت چاپ اهل تجربه و عمل هستند و اساتید دانشگاهی آشنایی چندانی با فرایند عملی صنعت چاپ ندارند. در حالی که صنعت چاپ بین رشته ایست و باید هردوی اینها در کنار هم به توسعه صنعت چاپ بپردازند.
تحولات رشته های صنعت چاپ نیازمند ورود دانشگاه های مادر به رشته های صنعت چاپ است.
دکتر سعید پورمهدیان استاد دانشکده پلیمر دانشگاه امیر کبیر بر ضرورت توجه دانشگاه های فنی و صنعتی به رشته های صنعت چاپ اشاره کرد و گفت: یکی از

مشکلات این صنعت این است که دانشگاه های مادر صنعت چاپ را جدی نگرفته اند. وی افزود: انتظار داریم وزارت های فرهنگ و ارشاد اسلامی ، عتف و صمت با همکاری کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به راه اندازی رشته های فنی و

مهندسی با گرایش چاپ توجه ویژه داشته باشد. دکتر پورمهدیان همچنین از اراده کمیسیون های آموزش و تحقیقات و کمیسیون اقتصادی مجلس بر راه اندازی رشته های چاپ در دانشگاه های مادر خبر داد.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.