نشست شناسایی راهبردها و کارکردهای نوین فرهنگی و ارتباطی صنعت چاپ

نشست شناسایی راهبردها و کارکردهای نوین فرهنگی و ارتباطی صنعت چاپ

 مشاوردادگستری در حوزه چاپ گقت: صنعت چاپ در برنامه توسعه کشور مورد غفلت واقع شده است به گونه‌ای که در برنامه ششم توسعه حتی نامی از این صنعت استراتژیک به میان نیامده است.

صفر بیک زاده روز دوشنبه در سومین روز از پنجمین دوره هفته نکوداشت صنعت علوم و فناوری چاپ در نشست “شناسایی راهبردها و کارکردهای نوین فرهنگی و ارتباطی صنعت چاپ”در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: رفع مشکلات صنعت چاپ بدون مشارکت مجلس، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صنعت معدن و تجارت و علوم، تحقیقات و فناوری و حضور کمیسیون های مربوطه در مجلس میسر نخواهد بود.

داریوش مطلبی معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در  این نشست با اشاره به اینکه یکی از ماموریت مهم این پژوهشگاه توجه به سیاست ها و راهبردهای توسعه صنعت چاپ است یادآور شد: این پژوهشگاه به ماموریت خود در توجه به توسعه همه جانبه ماموریت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در توسعه صنعت چاپ واقف است و در این راستا حرکت می کند.

وی با تاکید بر رویکرد های این پژوهشگاه در اجرای پژوهش های مرتبط با حوزه چاپ یادآور شد: این پژوهشگاه تلاش خواهد کرد تا موضوعات مختلف صنعت چاپ با همکاری انجمن ها و تشکل ها از جمله انجمن علمی فناوری چاپ ایران واتحادیه و صنعتگران این بخش و همچنین مشارکت دانشگاهها و وزارت علوم به هدف مطلوب خود برسد.

مطلبی بر حمایت ازپروژه ها، طرح ها، برنامه ها و پایان نامه های حوزه صنعت چاپ تاکید کرد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر پایان نامه های خوبی در زمینه صنعت چاپ توسط دانشجویان در سطوح مختلف دنبال می شود.

وی بر مساله محور شدن صنعت چاپ تاکید کرد و اظهارکرد: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی دارد با محوریت انجمن علمی فناوری چاپ به مسائل مختلف صنعت چاپ نگاه علمی و جدی داشته باشد و برای ارتقآء این صنعت و رسیدن به جایگاه واقعی بر اساس نیاز این صنعت تلاش کند.

معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلام، یکی از وظایف ذاتی این پژوهشگاه را توجه به چاپ و نشر و صنعت چاپ اشاره و تاکید کرد: این صنعت یک صنعت راهبردی است و باید همه فعالان علمی، دانشگاهی و صنعتی این بخش باید برای موفقیت این صنعت تلاش کنند و مطمئن باشند پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برای این ماموریت مهم از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

**مساله محورشدن صنعت چاپ، هدف همه صنعتگران و فعالان این بخش است

محمد بیطرفان رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران نیز به عنوان متولی و برگزار کننده پنجمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ نیز در این نشست با تاکید بر اینکه مساله محورشدن صنعت چاپ هدف همه صنعتگران و فعالان بخش صنعت چاپ است گفت: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات یکی از پژوهشگاه مهم در زمینه موضوعات فرهنگی و ارتباطی مثل صنعت چاپ است و همکاری این پژوهشگاه با انجمن علمی فناوری چاپ و دانشگاه ها و صنعت گران می تواند به هم افزایی و همکاری در صنعت آینده دار چاپ منجرشود و اتقاقات خوبی را رقم بزند.

مدرس دانشگاه علم وفرهنگ جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه 90 درصد تجهیزات و بیش از 80 درصد مواد اولیه صنعت چاپ وارداتی است بر بومی سازی این صنعت تاکید و یادآور شد: باید تلاش کنیم با بومی سازی این صنعت، ارتقاء جایگاه آن و تدوین و تعریف هویت مستقل برای این صنعت به صادرات، اشتغال و تولید در این صنعت مولد، استراتژیک و حیاتی جامه عمل بپوشانیم.

**تفاهم نامه پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و انجمن علمی و فناوری چاپ نهایی می شود

هامون شریف معاون اجرایی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست با اشاره به اینکه این پژوهشگاه در زمینه اجرای طرح های ملی در کشور فعال است گفت: یکی از این موضوعات مهم در ماموریت های این پژوهشگاه توسعه صنعت چاپ است.

وی با اشاره به اینکه این پژوهشگاه به انجمن ها و تشکل ها نگاه حمایتی دارد گفت: با توجه به تعاملی که انجمن علمی فناوری چاپ با بخش صنعت دارد و علاقه و انگیزه مسئولان آن می  توان شاهد همکاری خوب و موثری برای توسعه صنعت مهم و استراتژیک چاپ در کشور بود.

**توسعه پایدار در هر کشوری مدیون صنعت چاپ است

رضا رضایی پیشکسوت حوزه چاپ نیز در این نشست با اشاره به اینکه صنعت چاپ در کشورمان بیش از 200 سال قدمت دارد گفت: اگر خواهان توسعه متوازن و پایدار هستیم توسعه پایدار در هر کشوری مدیون صنعت چاپ و در گرو آن است.

وی گفت:صنعت چاپ با همه قدمتی که دارد هنوز فاقد آمار، اطلاعات و گردش مالی مشخص و قابل اتکاست بنابراین برای سیاستگذاری و برنامه ریزی صحیح برای این صنعت توجه به اطلاعات و آمار و تدوین برنامه جامع یک ضرورت است.

این پیشکسوت با اشاره به اینکه صنعت چاپ در کنار بسته بندی معنا پیدا می کند گفت: 15 درصد صنعت چاپ در حوزه نشر و 85 درصد این صنعت در حوزه بسته بندی تعریف می شود و باید چاپ و بسته بندی را باهم ببینیم و این صنعت را به عنوان یک صنعت درآمدزا و اشتغالزا برای توسعه کشور و موثر در همه بخش های تولیدی و صنعتی کشور قلمداد و تعریف کنیم.

منبع نوشته:www.irna.ir/news/83462641/

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.