حمایت از اهالی چاپ و نشر با ایجاد نقدینگی

حمایت از اهالی چاپ و نشر با ایجاد نقدینگی

نماینده تشکل ‌های صنعت چاپ استان‌ ها

نماینده تشکل ‌های صنعت چاپ استان‌ ها از ارسال نامه به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و گفت: در این نامه به مشکل نقدینگی برای فعالان این حوزه اشاره و پیشنهاد کردیم این وزارتخانه با یکی از بانک ‌های دولتی تفاهم‌نامه‌ای برای حمایت از اهالی چاپ و نشر امضا کند.

غلامرضا شجاع، نماینده تشکل ‌های صنعت چاپ استان‌ ها در گفت ‌و گو با چاپ و نشر آنلاین، با اشاره به مشکلاتی که فعالان حوزه چاپ و نشر با آن درگیر هستند، گفت: با توجه به مشکلات شدید نقدینگی و گرانی کاغذ که در حوزه چاپ و نشر وجود دارد، نامه‌ای از سوی شرکت تشکل‌های صنعت چاپ و تائید شرکت تعاونی ناشران تهران و همفکری با دیگر مصرف‌کنندگان چاپ و نشر کاغذ استان‌های کشور به سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شده است.

وی درباره محتوای این نامه، ادامه داد: در این نامه به مشکل نقدینگی برای فعالان این حوزه اشاره کردیم و خواستار حمایت وی از دست‌اندرکاران چاپ و نشر شدیم تا گره‌ای از مشکلات باز شود.

شجاع با اشاره به درخواست این دو تشکل صنفی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حمایت از اهالی چاپ و نشر افزود: در این نامه از وزیر خواستیم ضمن حمایت از تولید داخلی در سال جهش تولید با یکی از بانک‌های دولتی با اولویت بانک ملی به علت اینکه سهام‌دار اصلی چوب و کاغذ مازندران ست و مذاکراتی مفصل بین این تولیدکننده کاغذ داخلی با تعدادی از اتحادیه‌ها و تعاونی‌های حوزه چاپ و نشر کشور داشته است، تفاهم‌نامه‌ای برای حمایت از اهالی چاپ و نشر امضا شود؛ همچنین اشاره کرده‌ایم که در اوایل دهه ۸۰ این کار با همکاری بانک صادرات انجام شده است و اهالی چاپ هیچ‌گونه بدعهدی و وام معوقه‌ای نداشتند.

وی یادآور شد: در جلسات حضوری با دکتر محسن جوادی، معاون فرهنگی و دکتر احمدی، مشاور وزیر و مدیرکل وزارتی و دکتر علیرضا اسماعیلی، مشاور اجرایی معاونت فرهنگی نیز داشته‌ایم که با استقبال روبه‌رو شد.

شجاع با اشاره به مشکل نقدینگی در کارخانه‌های تولید کاغذ گفت: در جلساتی که با مدیران ارشد کارخانه چوب و کاغذ مازندران و تعدادی از مسئولان اتحادیه‌ها و تعاونی‌های کشور در بخش چاپ و نشر داشتیم متوجه شدیم که هر دو طرف مشکل نقدینگی دارند.

وی با ارائه راهکار در زمینه حمایت از اهالی چاپ و نشر و ارسال آن به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عنوان کرد: در این زمینه پیشنهاد کردیم قراردادهای دو طرف به‌صورت اسناد ریالی یا ال‌سی داخلی بین بانک ملی و چاپخانه‌دار و ناشر منعقد شود. تقاضای ما این است که بانک مورد نظر در قرارداد اسناد ریالی تسهیلاتی به جای وثیقه ملکی، چک و سفته دریافت کند زیرا این کار نیز قبلاً انجام شده است و اکنون منتظر جلسه با مدیرعامل بانک ملی هستیم که احتمالاً در صورت صلاحدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با یکی از مدیران ارشد وزارتخانه همراه می‌شویم.

شجاع در ادامه صحبت‌های خود گفت: در این زمینه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز برای حمایت از تولیدات فرهنگی با بانک مورد نظر در تفاهم‌نامه فی‌مابین اعلام کند، هر واحد چاپ یا نشر که در انجام تعهدات خود کوتاهی کند با اعلام رسمی بانک طرف قرارداد به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اقدام خواهد کرد.

به گفته وی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از واحد دریافت‌کننده تسهیلات تعهد می‌گیرد مبنی بر اینکه اجازه دارد با آن واحد به هر شیوه‌ای که صلاح می‌داند برخورد کند و می‌تواند مجوز یا حتی پلمپ واحد چاپی یا نشر را ابطال کند؛ همچنین وزارت ارشاد می‌تواند از خریدار برای معرفی به بانک تعهد بگیرد یا بانک در زمان دادن تسهیلات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، استعلام بگیرد.

وی در پایان تأکید کرد:‌ امیدوارم بانک ملی نیز از این موضوع حمایت کند و برای حمایت تولید داخلی و زمینه برای ایجاد نقدینگی و پویایی در صنعت چاپ و نشر و فرهنگ کشور فراهم شود.

منبع نوشته:http://chaponashronline.ir/

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.