برندسازی در صنعت چاپ ضرورتی برای تحقق «جهش تولید»

برندسازی در صنعت چاپ

 

برندسازی در صنعت چاپ

رییس انجمن فناوری چاپ ایران گفت: حوزه برندسازی صنعت چاپ در سال‌های گذشته مورد غفلت واقع شده و ضعف در این حوزه، فروش فله ای زعفران ایرانی با نام و برند اسپانیا را در جهان به دنبال داشت.

«محمد بیطرفان» امروز (چهارشنبه) در حاشیه آیین ششمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: نظیر چنین مشکلی را در محصول خرمای صادراتی در سال‌های گذشته داشتیم که اکنون برطرف شده است.

وی تاکیدکرد: چنانچه بتوانیم در بسته‌بندی زعفران و سایر محصولات بر اساس نیازها و سلیقه‌های بازارهای هدف صادراتی طراحی داشته باشیم، ارزش‌افزوده و ارزآوری چند برابری خواهیم داشت و با توجه به ضعف اکثر کشورهای همسایه و منطقه در صنعت چاپ و بسته‌بندی، می‌تواند قدرت نرم ایران را در منطقه افزایش دهد.

وابستگی بیش از ۸۵‌درصدی صنعت چاپ به خارج

بیطرفان پیرامون تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان، وابستگی بیش از ۸۵ درصدی صنعت چاپ و بسته‌بندی به خارج از کشور را یادآور شد و گفت: عمده مواد اولیه نظیر مرکب، حلال‌ها، ماشین‌آلات چاپ و قطعات آن وارداتی بوده و از کشورهایی مانند چین، ژاپن، آلمان، سوئد، سوئیس و ایتالیا وارد می‌شود.

به گفته وی، این صنعت با گردش مالی بیش از یک‌هزار میلیارد دلاری در سطح جهان، در جایگاه بالاتری از صنایعی مانند خودروسازی و گردشگری قرار دارد و در کشورمان بنا به آمار منتشره بورس، در جایگاه هفتم قرار گرفته است.

رییس انجمن علمی فناوری چاپ ایران اضافه‌کرد: چنانچه ارزش‌افزوده واقعی که این صنعت برای سایر صنایع و فعالیت‌ها ایجاد می‌کند بیافزاییم، به‌طور حتم جایگاه صنعت چاپ و بسته‌بندی بالاتر و در حد رده‌های سوم یا چهارم اقتصاد کشورمان جای می گیرد.

وی تاکیدکرد:‌  ارائه تسهیلات ویژه برای صادرات محصولات چاپی به خارج از کشور، بومی‌سازی این صنعت و توجه به آمایش سرزمینی آن از اهمیت بسزایی برخوردار است.

لزوم آمایش سرزمینی در صنعت چاپ

بیطرفان خاطرنشان‌کرد: ‌بومی‌سازی این صنعت با مشارکت جامعه علمی و دانشگاهی کشور و برنامه‌ریزی برای سر و شکل دادن به شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها و تجاری‌سازی پژوهش‌ها در دستور کار است.

وی گفت: محدودسازی یا توسعه این صنعت در استان‌های مختلف کشور برپایه قابلیت‌های هر منطقه در دستور کار است، در استان‌های مرزی ظرفیت‌های صادراتی این صنعت و در منطقه‌ای همچون استان مازندران می‌تواند در توسعه صادرات به اتحادیه اوراسیا مورد توجه قرار گیرد.

رییس انجمن علمی فناوری چاپ ایران اضافه کرد: سال‌های گذشته به دلیل تولی‌گری وزارت ارشاد بر این صنعت، توسعه آن را بیشتر در بخش چاپ و افست شاهد بودیم و اساسا صنعت چاپ را با نشر می‌شناسند، در حالی که در بخش‌هایی همچون پکیجینگ، لیبل، چاپ‌های امنیتی، مدارهای الکترونیکی و غیره جای توسعه زیاد دارد.

وی به مطالعه نکردن محتوا و مندرجات بسته‌بندی کالاها به عنوان یکی از چالش‌های فرهنگی کشور اشاره کرد و گفت: در سایر کشورها افراد پس از مطالعه مندرجات بسته‌ها و بر اساس نیازهای خود، محصولات را خریداری می‌کنند.

بیطرفان تاکیدکرد: ‌اگر به دنبال تحقق شعار «جهش تولید»‌ در اقتصاد کشورمان هستیم، به‌طور قطع صنعت چاپ و بسته‌بندی یکی از ارکان آن است و به همین دلیل در نظر داریم تا توسعه این صنعت را در اسناد بالادستی وارد کنیم.

صنعتی بلاتکلیف بین دو وزارتخانه

وی با اشاره به وزارت صنعت به عنوان متولی جدید این صنعت و امضای تفاهم نامه‌ای در زمینه انتقال سخت‌افزاری و ماشین‌آلات صنعت چاپ به وزارت صنعت بین وزارتخانه یاد شده و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توضیح ‌داد: نتیجه این تفاهم به مجلس ارسال شده، اما هنوز به صحن علنی نرفته و به همین دلیل هنوز این صنعت بین این دو وزارتخانه بلاتکلیف مانده است.

منبع نوشته:www.irna.ir/news/84023943/

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.