در صنعت چاپ به دنبال راه آفرینی اقتصادی باشیم

در صنعت چاپ به دنبال راه آفرینی اقتصادی باشیم

نماینده سابق مجلس: در صنعت چاپ به دنبال راه آفرینی اقتصادی باشیم

نماینده سابق مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی گفت: در صنعت چاپ و در مواجهه با مشکلات تحریم ها و کرونا، باید به دنبال راه آفرینی اقتصادی باشیم.

دکتر «معصومه آقاپور علیشاهی» در آیین افتتاح ششمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایران در محل اتحادیه صنف چاپخانه داران تهران افزود: در سال 2020 (1399) با دو چالش اساسی تحریم ها و ویروس کرونا در کشور مواجه بوده و هستیم که موجب آسیب به بسیاری کسب و کارها و مشاغل شده است.
وی خاطرنشان کرد: ‌البته در بسیاری موارد این تهدیدها به فرصت تبدیل شده است.دکتر آقاپور ادامه داد: مطابق پژوهش گروه Trading Economic‌ از اقتصاد ایران در چهار بازه زمانی سه ماهه سوم 2020، سه ماهه چهارم 2020، سه ماهه نخست 2021 و سه ماهه دوم 2021، شاخص رشد تولید ناخالص ملی (GDP) کشورمان در بازه زمانی اول به منفی هفت درصد، بازه دوم به منفی پنج درصد، بازه سوم به مثبت 3.5 درصد و بازه چهارم به مثبت هفت درصد خواهد رسید.
وی در توضیح دلایل این رشد، خاطرنشان کرد: در سه ماهه سوم و چهارم 2020، تطبیق با ویروس کرونا، همچنین اصلاح شیوه ها را شاهد خواهیم بود و «راه آفرینی ها» دقیق خواهد شد.
عضو هیات مدیره گروه مالی و سرمایه گذاری بانک ملت تاکید کرد: در صنعت چاپ نیز باید به دنبال راه آفرینی اقتصادی باشیم، چون در سال های گذشته به اندازه کافی برای توسعه این صنعت در کشور فعالیت انجام گرفته است.
وی اضافه کرد:‌ پیش بینی ها همچنین حاکی است در سال آینده گشایش چندانی در موضوع تحریم ها شاهد نخواهیم بود، اما به دلیل افزایش صادرات غیرنفتی، ارزش افزوده بخش خدمات در سه ماه دوم 2021 افزایش خواهد یافت.

** لزوم دانش بنیان شدن صنعت چاپ
دکتر آقاپور در ادامه با اشاره به محقق شدن 100 درصدی بودجه شرکت های دانش بنیان در سال گذشته، یادآور شد:‌ این حوزه به شدت مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و شخص رئیس جمهوری است و باید از پتانسیل های این بخش از جمله تسهیلاتی که به آنها تعلق می گیرد، استفاده کرد.
وی از مستقر نبودن چاپخانه ها و واحدهای بسته بندی در شهرک های صنعتی انتقاد کرد که موردی ضروری و حیاتی برای واحدهای تولیدی، صنعتی و اقتصادی مستقر در این شهرک هاست و گفت:‌ این در حالی است که سالیانه هزینه های زیادی از سوی این واحدها به ویژه در قسمت حمل و نقل برای انجام عملیات چاپ و بسته بندی انجام می شود؛ در حالی که زنجیره ارزش در این شهرک ها با وجود صنعت چاپ تکمیل می شود.
این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، خواستار مطالبه گری فعالان صنعت چاپ از وزارت صنعت، معدن و تجارت بخصوص در زمینه ارائه تسهیلات شد.

** استفاده از پتانسیل اتحادیه اوراسیا
وی، همچنین به تسهیل قوانین و مقررات توسعه تجارت بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اوراسیا اشاره کرد و افزود: در بازدیدی که از برخی از این کشورها داشتم، خلاهای زیادی در صنعت چاپ آنها شاهد بودم و در این زمینه می توان تبادل اطلاعات علمی و فناوری تعریف کرد.
آقاپور همچنین خواستار راه اندازی NGO هایی در موضوع صنعت چاپ برای پیگیری بهتر امور شد.
وی در خاتمه با تشویق فعالان این صنعت، خاطرنشان کرد:‌«تاب آوری شما صنعتگران یک هنر است و با وجود همه مشکلات و سختی ها در تلاشید تا خود را در تولید، اشتغال و ارائه خدمات ارتقا دهید».

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.