چاپ فلکسو (فلکسوگرافی) چیست؟

چاپ فلکسو (فلکسوگرافی)

چاپ فلکسو

فلکسوگرافی نوعی روش چاپ درون خطی است. چاپ فلکسو برگرفته از کلمه لاتین Flexus می باشد که به معنای “انعطاف پذیر” ترجمه شده است . چاپ فلکسو قابلیت چاپ بر روی مواد انعطاف پذیر مختلفی مثل پلاستیک ، کاغذ ، فیـلم های فـلزی و سلفون و… را دارا است. چاپ تکراری با طول متغیر، با استفاده از طیف گسترده‌ای از جوهرها و طیف گسترده ای از لایه ها با چاپ فلکسو امکان پذیر است.

فلکسوگرافی در ابتدا در سال ۱۹۸۰ به عنوان یک روش چاپ تمبر لاستیکی آغاز به کار کرد . از آن زمان تاکنون ، بسیاری از نوآوری ها صنعت چاپ فلکسوگرافی را متحول کرده اند. امروزه تقریبا ۶۰٪ صنعت بسته بندی چاپی، شامل چاپ فلکسو است. دستگاه‌های چاپ فلکسوگرافی مدرن همچنین دارای لایه برداری هستند و فرایند برش هستند. این کار برای اطمینان از شکل و اندازه نهایی محصول انجام می شود. به دلیل افزایش تقاضا برای بسته بندی های انعطاف پذیر ، صنعت فلکسو به سرعت در حال رشد است.

از چاپ فلکسوگرافی برای چه محصولاتی استفاده می شود؟

محصولات چاپ فلکسوگرافی

در دنیای امروز تصور یک روز بدون محصولات چاپ فلکسوگرافی چالش برانگیز است. در اطراف شما، محصولات زیادی را خواهید دید، مواد غذایی یا لوازم اداری از محصولاتی است که با چاپ فلکسو بسته بندی می شوند. چند نمونه از محصولات چاپ فلکسوگرافی عبارتند از:

  • فرم های تجاری
  • بسته بندی مواد غذایی و آشامیدنی
  • بسته بندی انعطاف پذیر
  • برچسب ها
  • پاکت نامه ها
  • تصویر زمینه
  • کاغذ بسته بندی هدیه
  • روزنامه ها
  • منسوجات
  • کارتن تاشو
  • فویل و غیره

فلکسوگرافی با سایر روشهای چاپ تفاوت دارد؟

مطبوعات فلکسو با پیشرفت تکنولوژی ، سریع ترین فرآیند چاپ در جهان شده اند. بیایید تفاوت بین چاپ فلکسو و سایر روشهای مختلف چاپ را بررسی کنیم:

افست لیتوگرافی مقابل فلکسوگرافی

در چاپ افست ، تصویر جوهر شده از یک صفحه به یک حامل میانی و سرانجام به یک بستر منتقل می شود. به طور خلاصه ، تصویر مستقیماً از صفحه به یک بستر منتقل نمی شود. در حالی که در چاپ فلکسو تصویر مستقیماً به یک بستر منتقل می شود. به غیر از تفاوت فرایند ، انواع صفحه و لایه های مورد استفاده نیز متفاوت است. فلکسو از صفحه چاپی انعطاف پذیر استفاده می کند و باعث می شود تقریباً در هر بستر با سطح انعطاف پذیر استفاده شود. و چاپ افست فقط به یک سطح صاف محدود می شود.

مزایای اصلی فلکسوگرافی نسبت به جبران موارد زیر است:

  • تولید با سرعت بالا
  • مقرون به صرفه برای سفارشات بزرگ
  • ازلایه بندی استفاده می کند که این امکان را می دهد تا سفارش های بزرگ بدون وقفه چاپ شوند.

چاپ گراور در مقابل چاپ فلکسو

در چاپ گراور، تصویر با استفاده از یک صفحه فلزی به یک بستر منتقل می شود. این صفحه فلزی دارای برجستگی هایی است که در جوهر غلطانیده شده و قبل از استفاده تمیز می شود. در حالی که ، چاپ فلکسوگرافی معمولاً از یک صفحه فوتوپلیمر (لاستیک) استفاده می کند که دارای تصویر برجسته است.

مزایای اصلی فلکسوگرافی نسبت به گراور عبارتند از:

  • چاپ بسیار پر سرعت
  • برنامه های بسیار متنوع
  • هزینه های پایین تر برای چاپ های کوتاه و متوسط.

چاپ دیجیتال در مقابل فلکسو

در چاپ دیجیتال ، برای ایجاد تصویر نیازی به صفحات چاپ فیزیکی نیست. درمقابل ، از مفهومی استفاده می کند که با کمک بارهای الکتریکی مثبت و منفی ، جوهر را روی بستر جذب می نشاند. علاوه بر این ، هنوز روشی جدید است و به همین دلیل ، فاقد پیشرفت هایی است که سایر روشهای چاپ انجام داده است.

مزایای اصلی فلکسوگرافی نسبت به دیجیتال عبارتند از:

  • نتایج با کیفیت بالا
  • چاپ بسیار پر سرعت
  • مقرون به صرفه برای دوام بیشتر

مزایای استفاده از چاپ فلکسو چیست؟

کلیه فرایندهای چاپ مزایای منحصر به فرد خود را دارند. با این وجود، روند چاپ فلکسو هنوز هم فناوری پیشرو در صنعت چاپ در نظر گرفته می شود. بهترین روش برای بازدهی سرمایه بلند مدت که اجرا می شود چاپ متوسط و طولانی است.

مزیت های اصلی چاپ فلکسو گرافی:

تطبیق پذیری: فلکسو نه تنها طیف گسترده ای از بسترها را در خود جای می دهد بلکه امکان استفاده از انواع مختلف جوهر را نیز فراهم می کند. جوهر مبتنی بر حلال ، جوهر مبتنی بر آب یا جوهر قابل درمان U.V که هرکدام از این ها ، بسته به نوع بستر می تواند مورد استفاده قرار گیرد. همچین قابلیت استفاده بر روی مواد انعطاف پذیر متخلخل یا غیر متخلخل را دارد  و باعث می شود چاپ فلکسو بسیار متنوع باشد.

فرآیند تولید سریع: پرس فلکسو می تواند سرعت متوسط ۳۰۰ متر در دقیقه را فراهم کند. این کار به سرعت مقدار زمان متوسط صرف شده برای تنظیم را جبران می کند. و این زمان تنظیم با پیشرفت های صنعت دائماً کاهش می یابد ، حتی باعث می شود که کارکردهای کوتاه تر اقتصادی هم داشته باشد.

فرآیند خودکار: لمینیت، برش قالب، ورق، فرایندهایی هستند که اکنون تا مرحله نهایی به هم پیوسته اند. پس از راه اندازی، این روند سریع انجام می شود و باعث می‌شود فلکسوگرافی به عنوان یک انتخاب مطلوب برای شرکت های چاپ باشد.

نگهداری کمتر: در چاپ فلکسوگرافی از ماشین آلات و تجهیزاتی که نگهداری آنها بسیار آسان تر و ارزانتر است استفاده می شود. این هزینه تعمیر و نگهداری را کاهش می دهد ، و آن را به گزینه ای بسیار اقتصادی تبدیل می کند.

مواد مصرفی کم هزینه: هزینه مواد مصرفی مانند جوهرهای فلکسوگرافی ، مواد بسته بندی و… نسبتاً کم هزینه است. و حتی اگر هزینه اولیه صفحه کمی بالا باشد، قیمت هر واحد به طور میانگین پایین است. این امر باعث می شود فرآیند چاپ فلکسوگرافی مقرون به صرفه ترین راه حل باشد و بازده سریع سرمایه گذاری را بدست آورد.

پالت رنگ: فلکسوگرافی معمولاً در طی فرایند چاپ از ۴ رنگ (CMYK) استفاده می کند: فیروزه ای ، ارغوانی ، زرد و سیاه. اما یک پرس فلکسو همزمان می تواند ۱۰ رنگ را در خود جای دهد تا طیف گسترده ای از رنگ ایجاد شود. با این کار ، به راحتی می توان رنگ پنتون را در مقیاس تجاری چاپ کرد.

سازگار با محیط زیست: استفاده از جوهرهای مبتنی بر آب، جوهرهای بازیافتی و صفحه های فلکسو قابل شستشو با آب می تواند چاپ فلکسوگرافی را با محیط زیست سازگار کند. و همچنین تأثیرات این جوهر ها بر محیط زیست کاهش می یابد زیرا سموم کمتری دارند و در فرآیند تولید آن از حلال ها استفاده می شود. و همین امر باعث می شود روند چاپ فلکسوگرافی، کاربر پسند باشد.

روند چاپ فلکسو چیست؟

روند چاپ فلکسو در واقع با یک ایده ی طراحی بسته بندی آغاز شد. به طور کلی، در یک شرکت چاپی، گردش کار به ۲ مرحله تقسیم می شود: پیش از چاپ و چاپ.

پیش نمایش:

همانطور که از نام آن وجود دارد ، همه آنچه اتفاق می افتد قبل از پرس ، جزوئی از بخش چاپ است. دپارتمان پرس همه چیز را برای اجرای پرس آماده می کند. این فرآیند با ساخت صفحه شروع می شود ، صفحه جایی که طراحی برای ایجاد تمبر ، به آن منتقل می شود. شرکت های چاپ می توانند صفحات را خودشان بسازند و یا از مراکز تجارتی که صفحات را به صورت برجسته و طراحی شده تحویل می دهند خرید کنند. چندین صفحه برای چاپ یک طرح ایجاد می شود زیرا هر صفحه با یک رنگ خاص مطابقت دارد. چاپ این صفحات رنگی مختلف برای ایجاد سایه های مختلف و تکمیل طرح روی یکدیگر قرار خواهد گرفت .

پس از آماده شدن صفحات ، آنها باید روی یک سیلندر چاپ نصب شوند. سیلندر چاپ با نوار نصب ، پوشیده شده و سپس صفحه چاپ روی آن قرار می گیرد. نصب دقیق صفحات بسیار مهم است . قرار دادن نادرست صفحات منجر به نتایج چاپ نامطلوبی خواهد شد. حتی تفاوت بسیار کوچک در قرار دادن هر صفحه رنگی ، روی کیفیت چاپ نهایی تأثیر می گذارد. یک دستگاه نصب به اپراتور کمک می کند تا صفحه را با دقت روی جای خود قرار دهد. انواع مختلفی از دستگاههای نصب اعم از دستی ، نیمه اتوماتیک تا کاملاً اتوماتیک در بازار موجود است.

جوهر فلکسوگرافی در آشپزخانه جوهر تهیه می شود، جایی که گاهی اوقات رنگ های اصی فرایند برای ایجاد رنگ های لکه باهم مخلوط می شوند. رنگ پردازش ، CMYK است. و رنگهای لکه ترکیبی مستقل از رنگهای فرآیند هستند تا سایه ای تقریباً پانتون ایجاد کنند. رنگ هایی که برای چاپ استفاده می شود بستگی به نیاز مشتری دارد.

چاپ:

این بخش اینکه “چگونه چاپ فلکسوگرافی کار می کند؟”را توضیح می دهد.

بخش چاپ جایی است که چاپ واقعی صورت می گیرد. بسته به تعداد رنگی که برای چاپ مورد استفاده قرار می گیرد چندین ایستگاه چاپ وجود دارد. هر ایستگاه چاپ یک رنگ مربوطه را چاپ می کند. بستر از ایستگاه های مختلف چاپ عبور می کند و زمانی طراحی واقعی حاصل می شود که از رنگ های مختلفی برای رسیدن به سایه های مختلف استفاده شده باشد.

تکنیک چاپ در صنعت فلکسوگرافی:

روند معمولی با انتقال جوهر توسط غلطک آنیلوکس از مخزن جوهر به صفحه شروع می شود.

تیغه ، جوهر را برای انتقال مقدار یکدست در صفحه اندازه گیری کرده و همچنین توزیع یکنواخت جوهر را تضمین می کند.

بستر مورد نظر بین سیلندر چاپ و سیلندر صفحه منتقل می شود.

سیلندر تحت فشار بستر را به سمت سیلندرهای چرخان سوق می دهد و به سیلندر چرخان اجازه می دهد تا سطح جوهری ، طرح مورد نظر را توسط جوهر در زیرلایه طراحی کند. بدین ترتیب طرح روی صفحه با جوهر به زیرلایه منتقل می شود.

سپس بستر چاپ شده جدید از طریق خشک کن عبور داده می شود تا جوهر خشک شود.

پس از خشک شدن جوهر ، بستر، سفر خود را به سایر ایستگاه های چاپ ادامه می دهد.

وقتی همه رنگ ها چاپ شدند ، سرانجام بستر از طریق یک خشک کن اضافی پردازش می شود. این کار برای از بین بردن هر نوع حلال یا باقیمانده آب انجام می شود.

فرآیندهای دیگر مانند لمینیت ، برش قالب ، ورق و… در صورت نیاز انجام می شوند. محصول نهایی در آخر آماده است که در صورت لزوم از طریق دستگاه برش ، بریده شود و یا بصورت لوله ای پیچ بخورد.

منبع نوشته:https://www.tech-sleeves.com/the-company/flexography/

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.